Wyobraź sobie szkołę, przedszkole, miejsce pracy, w którym jest przestrzeń na spokój, ciszę, odpoczynek, relaks …. Jakich ludzi, jakie dzieci w nich widzisz? Jak wyglądają? Jak się zachowują? Jak się czują?

Kiedy zamykam oczy i o tym myślę robi się błogo. Świat nabiera wartości a życie staje się autentycznie dobre i świadome.  Uspokaja i łagodzi. Można ten stan nazwać medytacją, modlitwą, spotkaniem ze Stwórcą, spotkaniem ze sobą…. – jakkolwiek to nazwiesz zawsze będzie brzmiało dobrze i o to właśnie w tym chodzi.

Ale czymże jest Medytacja i jak ją praktykować?

To nic innego jak umiejętność kontaktowania się CIEBIE ze swoim prawdziwym JA i własną świadomością – które są źródłem życia i inteligencji. Bardzo pozytywnie wpływa na Twoje zdrowie psychiczne i rozwój duchowy. Wg Ajurwedy, aby zachować zdrowie niezwykle ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy tym, co gra Ci w duszy, sercu ale i w Twoim umyśle. Medytacja jest stanem wspierającym uczenie się skupiania uwagi i świadomości oraz osiągnięcia zdrowego poczucia perspektywy. I wcale nie chodzi tu o kontrolowanie myśli a raczej o kwestię samej świadomości myśli i jej płynięcia z prądem – nie wiem na ile jest to zrozumiałe, ale zapewniam Cię czyni małe a czasem całkiem wielkie cuda .

Jak medytować?

Ważne są warunki i okoliczności , które wspierają tę praktykę. Nie wystarczy tylko usiąść w odpowiedniej wygodnej pozycji, miejscu i zamknąć oczy – choć są to elementy sprzyjające medytacji. Potrzebujesz pewnego przygotowania , gotowości – podstawowych warunków, które pozwolą zanurzyć się w medytację – te wewnętrzne czynniki to wyciszenia umysłu, uspokojenia emocji, zewnętrzne – ciche, spokojne miejsce. Zacznij od 10-15 minut. Możesz wtedy wsłuchać się w rytm bicia swojego serca, możesz skupić swoją uwagę na oddechu, pozwalając mu dziać się w swoim tempie, możesz do medytacji korzystać z muzyki lub skorzystać z medytacji prowadzonej – jest ich sporo dostępnych w internecie. Wybierz to, co będzie Ci sprzyjało, służyło, pomagało trwać w tym stanie, bez jakiegokolwiek dyskomfortu. Możesz medytować w ruchu, np. w czasie spokojnego spaceru – najlepiej w otoczeniu natury, która cudownie pozwala zanurzyć się w jej walorach (spacer po lesie, brzegiem morza, wędrówka górska …)

Jakie są korzyści płynące z medytacji? Chyba nie będę ich wszystkich wymieniać – znalazłoby się ich tak dużo, że trudno byłoby je wszystkie opisać … Ok , kilka które aż proszą się na początek listy:

  • natychmiastowa relaksacja
  • kontrola niepokoju
  • pomaga radzić sobie z depresją
  • pomaga radzić sobie z depresją poporodową
  • balansuje/obniża poziomu stresu
  • przywraca stabilność emocji
  • dodaje energii
  • wspiera proces stabilizowania emocjonalnego łaknienia
  • wspiera motywację
  • pomaga łączyć ciało i umysł
  • łagodzi fobie
  • łagodzi skutki traum, urazów
  • pomaga radzić sobie z hałasem, z tłumem
  • leczy ciało

Kiedy myślę o medytacji, bardzo ubolewam, że nie jest ona elementarną częścią edukacji dzieci i młodzieży – czuję, że wiele dobrego jej praktyka wniosłaby do ich życia. A jak Ty to widzisz? Jak i czy medytujesz? Jakie są Twoje doświadczenia?

Masz pytania, chciałabyś wiedzieć więcej, coś Cię głębiej zainteresowało? Pisz śmiało, chętnie coś dodam, uzupełnię, rozwinę czy sprostuję. Jeśli uważasz, że warto się tym podzielić, proszę udostępnij. 

Autorka:
Justyna Wojciechowska

Ajurweda – Strefa Harmonii „Just Be”